Constant Permeke

(1886-1952)

Christushoofd

1937
Brons, bruin en groen gepatineerd
52 x 26 x 13 cm (20¹/₈ x 10¹/₄ inches)
Getekend: Permeke; stempel: CP

Getekend: Permeke; monogram stempel: CP

CONTACTEER ONS
Literatuur
- Claes, J., Christelijke Kunst van Vlaamse Signatuur (Antwerpen: Davidsfonds, 1987), cat.no. 52 (ill. van andere brons).
- Pauwels, P.J.H., Als een fonkelenden spiegel (Sint-Martens-Latem: Galerie Oscar De Vos, 2019), p. 158 (ill.).
Permeke (Rotterdam: Museum Boymans, 1957), no. V (ill. van andere brons).
- Vanbeselaere, W., Constant Permeke Retrospectieve Tentoonstelling, tent.cat. (Antwerpen: KMSKA, 1959), p. 58, 132, no. 297 (ill. van exemplaar in gips).
- Gyselen, G., Provinciaal Museum Constant Permeke, cat. (Jabbeke: Provinciale Dienst voor Culturele Aangelegenheden, 1964), p. 18, no. 88/297
- Avermaete, R., Permeke Brussel: Arcade, 1977), p. 207 (ill. van exemplaar in gips), 209
- Van den Bussche, W., Constant Permeke (Jabbeke: PMMK, 1972), no. 37, p. 147 (ill. van exemplaar in gips).
- Van den Bussche, W., Provinciaal Museum Constant Permeke Jabbeke (Jabbeke: Provincie West-Vlaanderen, 1972), p. 147, no. 37 (ill. van exemplaar in gips).
- Van den Bussche, W., Permeke (Antwerpen: Mercatorfonds, 1986), p. 289 (ill. van exemplaar in gips), 412.
- Van den Bussche, W., Retrospectieve Permeke, tent.cat. (Oostende: PMMK, 1986), p. 286.
- Van den Bussche, W. Permeke (Jabbeke: PMMK/Constant Permeke Museum, 1992), no. 49 (ill. van exemplaar in gips).
- Van den Bussche, W., Hulde aan Permeke (Kruishoutem: Stichting Veranneman, 1996), p. 80 (ill.).
Description
Het ontstaan van Permeke's beeldhouwkunst is ontstaan door de scherpe kritiek van de pers op het werk van Permeke. Ze vonden het te traditioneel en vaak hetzelfde, zodat de de kunstenaar op zoek ging naar vernieuwing en zijn belangstelling voor de beeldhouwkunst ontstond. Permeke was vijftig jaar oud en de discipiline van beeldhouwkunst was voor hem in 1936 een nieuw avontuur. Hij begon kleine beeldjes te boetseren in kleioefeningen, eerder primitief van vormgeving, verwijzend naar de prehistorische vruchtbaarheidsbeeldjes, waarbij de nadruk ligt op heupen en borsten. De kleifiguren bakte hij in terracotta of goot ze af in gips. Zijn eerste grote sculptuur was de liggende Christusfiguur. Dit beeldhouwwerk werd het liggend grafbeeld op het graf van Gust. De Smet op het kerkhof van Deurle. Van het hoofd maakte de kunstenaar deze sculptuur, Christushoofd. De originele exemplaren zijn uitgevoerd in brons en naar overleving in zes exemplaren, het aantal kinderen dat Constant en Marie Permeke kregen.

Het originele exemplaar van dit onderwerp bevindt zich in de museale collecties:
- Jabbeke, MuZee/Permekemuseum, inv.no. (exemplaar in gepatineerd gips).
Dit vind je misschien ook leuk

Christushoofd