Frits Van den Berghe

(1883-1939)

Pot met bloemen

1931
Olieverf op doek
75 x 62 cm
Ingelijst: 98 x 85,5 cm
Getekend midden onderaan: FVBerghe

Getekend midden onder: FVBerghe

CONTACTEER ONS
Literatuur
- De Ridder, A., Frits Van den Berghe, tent.cat. (Bruxelles: Palais des Beaux-Arts, 1962), no. 73.
- Langui, E., Frits Van den Berghe. Catalogue raisonné de son oeuvre peint (Bruxelles: Laconti, 1966), no. 383 (ill.).
- Langui, E. Frits Van den Berghe 1883-1939 (Antwerpen: Mercatorfonds, 1968), p. 312, no. 383 (ill.).
- Milo, J., Vie et Survie du Centaure (Bruxelles: Editions Nationales d'Art, 1980), p. 102, no. 68.
- Boyens, P., Frits Van den Berghe. (monografie) (Gent: SD&Z, 1999), p. 458, no. 739 (ill.).
- Boyens, P. & G. Marquenie, Retrospectieve Frits Van den Berghe, tent.cat. (Oostende: PMMK, 1999), p. 172, no. 143 (ill.).
- Pauwels, P.J.H., Als een fonkelenden spiegel (Sint-Martens-Latem: Galerie Oscar De Vos, 2019), p. 294 (ill.).
TENTOONSTELLINGEN
- 1962, Brussel, Paleis voor Schone Kunsten, Retrospectieve Frits Van den Berghe, 1962, no. 73.
- 1999, Oostende, PMMK, Frits Van den Berghe, 16.10.1999-16.02.2000, no. 143.
Herkomst
- Walter Schwartzberg, Brussel
- Galerie Le Centaure, Brussel, 1932, no. 68
- M. Ittner, Brussel
- Ch. & Jac. Nice, Brussel
- Gérard Moneyn, Brussel
- Galerie André, Brussel, 1998, no. 44 (ill.)
Description
Het schilderij Pot met bloemen is een van de zeldzame stillevens die Frits Van den Berghe omstreeks 1930 schilderde. De kijker is echter gewaarschuwd: gaat het hier wel om een eenvoudig bloemstuk? De bloemen hebben veel weg van de verwrongen antropomorfe koppen die de schilder rond dezelfde tijd in zijn werk incorporeerde. Zijn enkele stillevens maakten ophef en kenden luidruchtige criticasters die het literaire gehalte ervan bekritiseerden. Nu is Van den Berghe bij uitstek een schilder die zich liet inspireren door diepgaande literatuur en filosofische verhandelingen. Voor een complexe natuur als de zijne was het dan ook niet louter een stilleven, maar eerder een deel van zijn wereld. Voor de kunstenaar was de realiteit altijd doordrongen van een fijnzinnige spiritualiteit en tegelijk werd deze werkelijkheid verbrijzeld door zijn drijfveren, zijn denken en onderbewustzijn dat steeds op zoek was naar de werkelijke gronden die achter alledaagse gebeurtenissen en eenvoudige dingen schuilgaan. Zijn zogenaamd surrealistische werk is een symbiose van het menselijke denken, van de psyche van de schilder, die niets voor waar aanneemt. Het menselijke of minstens mensvormige voorkomen van de bloemen kan dan ook gezien worden als een verbeelding van de bloei en tegelijk vergankelijkheid van de mens, die evengoed een kort leven beschoren is. Of reflecteren ze eerder de gedachten van de mens bij het zien van een boeket dat, zoals de traditie wil, veel vertelt over de samensteller ervan. Zoals veel van zijn schilderijen behoorde dit werk ooit tot de verzameling van de Belgische kunstpromotor Walter Schwarzenberg.

Op de rugzijde van het spieraam:
verscheidene tentoonstellingsetiketten en opschrift: Collectie le Centaure W. Schwarzenberg
Dit vind je misschien ook leuk

Pot met bloemen