Xavier De Cock

(1818-1896)

Herder in zonnig bos

1875
Olieverf op doek
85 x 60 cm
Getekend en gedateerd rechtsonder: Xavier De Cock / 1875
 

Gesigneerd en gedateerd rechtsonder: Xavier De Cock / 1875

CONTACTEER ONS
Literatuur
- Van Hoorde, J., De gebroeders Xaveer en César De Cock (Gent: Vanderpoorten, 1897). 
- D'Haese, J., Cesar en Xavier De Cock, cat. (Deurle: Museum Leon De Smet, 1984). 
- D’Haese, J., Serafien De Rijcke tussen Xavier De Cock en Albijn Van den Abeele, cat. (Sint-Martens-Latem: Latemse Kunstkring/Artiestenzolder van het Gemeentehuis, 1985).
- Moors, L., "Xavier De Cock: leven en werk 1818-1896," onuitgegeven licentiaatsverhandeling (Brussel: VU Brussel, 1987). 
- Van Doorne, V., Retrospectieve tentoonstelling Xavier De Cock, César De Cock, Gustave Den Duyts, cat. (Deinze: Museum van Deinze en de Leiestreek, 1988). 
- Boyens, P., Sint-Martens-Latem, Kunstenaarsdorp in Vlaanderen (Tielt/ Sint-Martens-Latem: Lannoo/ Art Book Company, 1992), 15-28.
- Pauwels, P.J.H., Als een fonkelenden spiegel (Sint-Martens-Latem: Galerie Oscar De Vos, 2019).
Description
Na hun opleiding in België trokken de Gentse gebroeders César en Xavier De Cock in de jaren 1850 naar Frankrijk. Daar kwamen ze in contact met Jean-François Millet, Jean-Baptiste Corot en Charles-François Daubigny. Met deze kunstenaars deelden de gebroeders de cultus van de natuur. In Barbizon ontstond een nieuwe kijk op het landschap. Naar het voorbeeld van John Constable in Engeland trokken kunstenaars de natuur in. In 1857 werd Xavier De Cock bekroond met de medaille d’or op het Parijse Salon en wordt aldaar samen met zijn broer aanvaard en gewaardeerd ‘alsof ze Fransen waren, geïnspireerde wapenbroeders van Daubigny of Corot’. Drie jaar later vestigde Xavier De Cock zich in de Leiestreek. Hij behoorde niet alleen tot de vroegste Leieschilders; in België introduceerde hij tegelijk de vrije natuurschildering die een realistische en pre-impressionistische uitwerking had. Barbizon lag ook aan de oorsprong van het fenomeen van de kunstenaarskolonie op de buiten, zoals de eerste groep kunstenaars die zich in Sint-Martens-Latem vestigde, ver van de gesofisticeerde stad met haar academies en verstikkende regels. In de Leiestreek waren de gebroeders De Cocks de eersten die er het landleven van de koewachters en de herders weergaven.
Deze veel persoonlijkere observatie had een directe impact op de kunst. De fel belichte, gouden landschappen van het op Italië geïnspireerde classicisme en de imposante bergen, watervallen en rotspartijen van de Romantiek, maakten plaats voor de weergave van een minder spectaculaire natuur. Hierin werd steeds meer aandacht getoond werd voor de wisseling van het natuurlijk licht.
Uit het schilderij Zonnig boszicht met herder blijkt deze ongedwongen natuurobservatie. Het schilderij lijkt een fotografische still te zijn, een momentopname met centraal een schaapsherder ruggelings in beeld die zijn kudde begeleidt door het natuurlijke duinenlandschap nabij Deurle. Het tafereel kadert duidelijk de eigentijdse denkwereld van de mooie en lieflijke eenvoud: een verheerlijking van het pastorale platteland. De korreligheid maakt de voorstelling spontaner en naïever. Het aanwezige, wazige karakter is typisch voor Xavier De Cock’s werken en heeft een verdere neerslag in zijn werken die nog volgen.
Dit vind je misschien ook leuk

Herder in zonnig bos