Gustave De Smet

(1877-1943)

Landschap met kerk

1930
Olieverf op doek
66 x 81 cm (26 x 31 ⁷/₈ inches)
Getekend linksonder: Gust. De Smet

Getekend linksonder: Gust. De Smet

CONTACTEER ONS
Literatuur
- Haesaerts, L. & P., Gustave De Smet, tent.cat. (Bruxelles: Palais des Beaux-Arts, 1936), cat.no. 115.
- Langui, E., Gustaaf De Smet. De mensch en zijn werk (Brussel: Manteau, 1945), 239, cat.no. 432.
- Van Hecke, P.-G. & E. Langui, Gustave De Smet. Sa vie et son oeuvre (Brussel: Manteau, 1945), 249, cat.no. 428.
- Vanbeselaere, W., Gustave De Smet. Retrospectieve tentoonstelling, tent.cat. (Antwerpen: KMSKA, 1961), 75, no. 147.
- Kikkert, K., Gustave De Smet 1877-1943, tent.cat. (Warmenhuizen: Oude Ursulakerk, 1978), cat.no. 32.
- Milo, J., Vie et survie du Centaure (Brussel: Editions Nationales d'art, 1980), 105, no. 76.
- Boyens, P., Retrospectieve Gust. De Smet, tent.cat. (Oostende: PMMK, 1989), 166, cat.no. 120 (ill.).
- Boyens, P., Gust. De Smet (oeuvrecatalogus) (Antwerpen: Mercatorfonds, 1989), 229, 399, cat.no. 846 (ill.).
- Denninger-Schreuder, C., Vlaamse expressionisten, tent.cat. (Kortenhoef: Kunst aan de dijk, 1993), 31 (ill.).
- Boyens, P., E. Doove & R. Jooris, De maat der dingen, tent.cat. (Gent: Ludion, 2003), 30 (ill.).
TENTOONSTELLINGEN
- 1936, Brussel, Palais des Beaux-Arts, Gustave De Smet, no. 115.
- 1961, Antwerpen, KMSKA, Gust. De Smet Retrospectieve, no. 147.
- 1973, Sint-Martens-Latem, Gemeentehuis, Latemse kunstenaars in Nederlandse verzamelingen, no. 13.
- 1978, Warmenhuizen, Oude Ursulakerk, Gustave De Smet.
- 1989, Oostende, PMMK, Retrospectieve Gust. De Smet, no. 120.
- 1993, Kortenhoef, Kunst aan de dijk, Vlaamse expressionisten, 31.
- 2003, Deinze, MuDeL, De maat der dingen, no. 39.
Herkomst
- Galerie Le Centaure, 1932, aangekocht door Théo Bogaerts i.o.v. de heer Nijkerk
- Verzameling M.B.B. Nijkerk, Amsterdam
- Verzameling dr. K. Nijkerk, Amsterdam
- Privéverzameling, Brussel
 
Description
In de jaren 1929-1936 krijgt het kleurengamma van de werken van Gustave De Smet, vooral steunend op aarde- en najaarstinten, een zeldzame rijkdom en een grote warmte. Nochtans weet De Smet ons met dit schilderij Landschap met kerk uit 1930 te verrassen met een afwijkend palet. In de vrije aanpak is een ongewone kleurexpressie te zien : ivoorwit, duifgrijs, ultramarijn en fluweelzwart wisselen elkaar af met bleekroze, gebrande siena, oker en zeegroen. Die ongebruikelijke samenklank verleent het dorpsgezicht bij avond een onverwachte, bijna spookjesachtige betovering. Een rijke verbeelding en een geslaagd kleurgevoel voeren tot een ongewone, geraffineerde toonzetting.
In opvatting en compositie is Landschap met kerk verwant met eerder gerealiseerde dorpsgezichten uit 1928-1929. Door de wijze van componeren wordt de blik van de toeschouwer opnieuw naar het personage onderaan in het midden geleid, waar een dame een wandeling maakt. De band met de vroegere kubistische stijl is duidelijk aanwezig: de vormen zijn samengevat tot meetkundige figuren. Een bepaalde in de natuur aanvoelende sfeer is op poëtische wijze verbeeld in een spel van kubistische elementen.
Dit vind je misschien ook leuk

Landschap met kerk