Hubert Malfait

(1898-1971)

Vrouw met de koffiemolen of De oude vrijster

1926
Olieverf op doek
117 x 73 cm (46 x 28 ³/₄ inches)
Getekend linksboven : HMalfait

Getekend linksboven : HMalfait

CONTACTEER ONS
Literatuur
- Roelandts, O., "Kunstkroniek. Zaal Centaure - Brussel. Tentoonstelling H. Malfait en A. De Kat," in: Vooruit (25.05.1927).
- De Ridder, A., "Hubert Malfait," in: Sélection (Antwerpen: mei-juni 1927), p. 626 (ill.).
- Van Hoogenbemt, A., "De nieuwe generatie - Hubert Malfait," in: Kunst, nr. 2-3, jg. 5 (Gent, 1934), p. 61.
- Langui, E., "Hubert Malfait of de geslachtofferde generatie," in: Vooruit (16.01.1938).
- Haesaerts, P., Sint-Martens-Latem. Gezegend oord van de Vlaamse kunst (Brussel: Arcade, 1965), 367.
- Edebau, F. Hubert Malfait, exh. cat. (Oostende: Museum van Schone Kunsten, 1968), no. 7.
- Langui, E., Het expressionisme in België (Brussel: Laconti, 1970), p. 167.
- Waterschoot, H., "Hubert Malfait," in: Kultureel Jaarboek van de Provincie Oost-Vlaanderen 1971 (Gent: 1972), p. 378 (ill.).
- Huys, P., Retrospectieve Hubert Malfait, exh. cat. (Deinze: MuDeL, 1973), no. 5.
-  D'Haese, J., , Aspekten van het Vlaams Expressionisme, exh. cat. (Marke: Kunstkring Joost De Clercq, 1977), p. 27, no. 54.
- Peeters, D., Hubert Malfait (Antwerpen: Artiestenfonds, 1978), p. 10.
- Duchateau, M., Hubert Malfait (Tielt: Lannoo, 1979), p. 36, 115 (ill.).
- Vanrobaeys, P. & S. Malfait, Hubert Malfait oeuvre-catalogus (Tielt: Lannoo, 1986), p. 47, 102, no. 46 (ill.).
- D'Haese, J., Tentoonstelling Hubert Malfait in 30 werken (periode 1923-1931), exh. cat. (Deurle: Museum Leon De Smet, 1988), p. 17, no. 8 (ill.).
- Poulain, N. e.a., Groeten uit 1926 (Gent: VDK Spaarbank, 1991), p. 79, no. 48 (ill.).
TENTOONSTELLINGEN
- 1927, Brussel, Galerie Le Centaure, Hubert Malfait - A. De Kat, no. 5.
- 1931, Brussel, Paleis voor Schone Kunsten, L'Art Vivant en Europe, no. 193A.
- 1952, Brussel, Paleis voor Schone Kunsten, L'Expressionnisme belge, no. 61.
- 1962, Gent, Galerij Vyncke-Van Eyck, Huldetentoonstelling gewijd aan de Gentse expressionisten en hun leraar J. Delvin.
- 1968, Oostende, Museum voor Schone Kunsten, Hubert Malfait, no. 7.
- 1970, Gent, Bank van Brussel, Hubert Malfait in privéverzamelingen, no. 1.
- 1973, Deinze, MuDeL, Retrospectieve Hubert Malfait, no. 5.
- 1977, Marke, Ontmoetingscentrum, Aspekten van het Vlaams Expressionisme, no. 54.
- 1988, Deurle, Leon De Smet Museum, Tentoonstelling Hubert Malfait in 30 werken (periode 1923-1931), no. 8.
Herkomst
- E.L.T. Mesens, Brussel
- Dr. F. Van den Broucke, Gent/Brussel 
Description
1926 was een veelbewogen jaar voor Hubert Malfait. Hij nam deel aan de groepstentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam en aan de Internationale Biënnale van Venetië. In de zomer van 1926 nam hij deel aan de groepstentoonstelling in de Galerie à la Vièrge in Brussel en in de herfst was hij vertegenwoordigd in Galerie L'Oeuvre in Antwerpen. Vanaf oktober 1926 werkte Malfait onder contract bij Galerie Sélection. Hij werd ondersteund door André De Ridder en Georges Marlier.
In deze periode schilderde Malfait met romige lagen verf en met grove en brede penseelstreken. Zijn menselijke figuren zijn monumentaal. Ze vullen de voorgrond van zijn werken volledig, zoals in dit schilderij 'Vrouw met koffiemolen'.

Het schilderij 'Vrouw met koffiemolen' verbeeldt de alledaagse werkelijkheid van zijn directe dorpsomgeving. Kenmerkend voor zijn expressionistische periode (1923-1931) is het belang dat de kunstenaar hecht aan de menselijke figuur: een vrouw met de koffiemolen. Deze figuurcompositie is bedacht en leunt aan bij de klassieke figuren van zijn bevriende kunstenaar Gustave De Smet. De vrouwenfiguur valt op door haar gevoel voor constructie, stevigheid, concentratie en eenvoud. De grote, gesloten vlakken zag Malfait ongetwijfeld terug in het werk van André Lhote. Malfait creeerde een vervreemdende en ingewikkelde structuur in ongewone kleurvlakken. Het sculpturale karakter van de figuur in 'Vrouw met koffiemolen' is verdwenen. Fijne kleurtonaliteiten en dunnere verf typeren de kwaliteit van dit expressionistische werk. De vormen zijn gesloten, de contouren van de vlakken zijn fijner, minder geaccentueerd. De vloeiendheid van de lijn en de langgerekte figuur zijn een stille hint naar Modigliani's portretten.
Dit vind je misschien ook leuk

Vrouw met de koffiemolen of De oude vrijster