Valerius De Saedeleer

(1867-1941)

Pear tree in the Flemish Ardennes

circa 1925
oil on canvas
85 x 95 cm (33¹/₂ x 37³/₈ inches)
signed lower left: Valerius de Saedeleer

 

signed lower left: Valerius de Saedeleer

Contact Us
Literature
- Boyens, P. Sint-Martens-Latem. Kunstenaarsdorp in Vlaanderen (Tielt/Sint-Martens-Latem: Lannoo/Art Book Company, 1992), 231, 591, no. 32 (ill.).
- Van Kerkhoven, G., De Vlaamse Ardennen in de voetsporen van Valerius de Saedeleer, cat. (Oudenaarde: Stad Oudenaarde, 1998).
- Boyens, P. & V. Van Doorne, Valerius De Saedeleer. De tuin der afwezigen, cat. (Tielt/Deinze: Lannoo/MuDeL, 2006), 119, 189, no. 76 (ill.). 
- Van der Giessen, B., A. van Lienden & M. Windhausen (red.), Valerius de Saedeleer, Gustave Van de Woestyne. Bevriende meesterschilders, cat. (Spanbroek: Scheringa museum voor realisme, 2008), 2, 33, 35, 92, no. 15 (ill.).
- Bourdeaudhui, J., Valerius De Saedeleer (Maarkedal: Heemkundige Kring, 2014), 230-231, no. 11.80 en 11.82 (ill.).
- Pauwels, P.J.H., Als een fonkelenden spiegel (Sint-Martens-Latem: Galerie Oscar De Vos, 2019), 207 (ill.).
Exhibitions
- 1998, Oudenaarde, Stadhuis, De Vlaamse Ardennen in de voetsporen van Valerius De Saedeleer, 03.07-25.10.1998.
- 2006, Deinze, MuDeL, Valerius De Saedeleer. De tuin der afwezigen, 23.09-26.11.2006, cat.no. 76 (ill.).
- 2008, Spanbroek, Scheringa Museum voor Realisme, Bevriende Meesterschilders Valerius De Saedeleer en Gustave Van de Woestyne, 19.10.2008-01.02.2009, cat.no. 16 (ill.).
Provenance
- private collection, West Flanders
Description
Vanaf het begin van de jaren 1920 kregen de werken van Valerius De Saedeleer meer aandacht voor weelderige, grillige kalligrafie. In de schilderijen van Valerius De Saedeleer vinden we altijd de wigvormige weide terug die zich voor zijn woning ‘Villa Tynlon’ uitstrekt. Deze naam van zijn woonst in Etikhove verwijst naar zijn ballingschap in Wales. In de Perelaar in de lente doorbrak de kunstenaar het panoramische zicht vanop de Bossenaersheuvel met een perelaar en een bomenrij op het voorplan. Het is een typisch boomgaardzicht, met een weelde van fluweelachtig golvend groen en gele tinten, warm en donzig van tonaliteit zoals alleen De Saedeleer dit kan weergeven. Het kleurgebruik laat zien dat de kunstenaar een verfijnde colorist is en de landelijke sfeer sublimeert. Rechts in de knik van een dalende holle weg staat een witte hoeve als scharnier in de compositie. De witheid van de hoeve die als een ‘wonder-accent’ van teerheid open bloeit tussen een waaier aan groene nuanceringen. Het doek is alleszins geschilderd met een Japans oog voor details. De nadruk ligt op het weidse uitzicht, richting het dorp van Etikhove uiterst rechts, en richting Nukerke op het achterplan links. Alleen het landschap en de gebouwen zijn van tel en is grafisch kriskras doorsneden door de grillige lijnen van schijnbaar lukraak neergezette bomen. Volgens deze beproefde mise-en-page – wigvormig voorplan, de dubbele bomenrij langs de holle weg rechts en de kleine witte hoeve in het midden – realiseerde De Saedeleer verschillende landschappen omstreeks 1925. Zuiverder dan zijn verre voorganger Bruegel, voor wie het sociale aspect van zijn kunst voorop staat, weet De Saedeleer door te dringen tot de ziel van zijn land.
You May Also Like

Pear tree in the Flemish Ardennes