Emile Claus
(1849-1924)Hydrangeas on the Lys
1898Oil on canvas
46.5 x 55 cm (18¹/₄ x 21⁵/₈ inches)
Framed: 71.8 x 63
Signed lower left: Em. Claus
Inscription on reverse of the canvas (date and monogram): Oktober / IH / E.C.
Signed lower left: Em. Claus
Contact Us
Literature

- "Catalogue des oeuvres d'Emile Claus ayant fait partie du Musée d'Astene, Galerie de l'Art Belge, Bruxelles 1942, et Vyncke-Van Eyck, Gand, 1943," in: A. Sauton, Un Prince du Luminisme Em. Claus (Bruxelles: Lebègue, 1946), p. 57.
- Haesaerts, P., Sint-Martens-Latem. Gezegend oord van de Vlaamse Kunst (Brussel: Arcade, 1966), p. 54-58.
- Boyens, P., Sint-Martens-Latem. Kunstenaarsdorp in Vlaanderen (Tielt/ Sint-Martens-Latem: Lannoo/ Art Book Company, 1992), p. 19-21, 197-201.
- De Smet, J., Retrospectief Emile Claus (Oostende: PMMK, 1997), p. 51-52.
- De Smet, J., Sint-Martens-Latem en de kunst aan de Leie (Tielt/ Sint-Martens-Latem: Lannoo/ Art Book Company, 2000), p. 61-62.
- De Smet, Emile Claus en het landleven (Brussel: Mercatorfonds, 2009), p. 45.
- De Smet, J., A. Tomita, A. Yuzuhana e.a., Emile Claus and Belgian Impressionism, exh. cat. (Japan: The Kobe Shimbun, 2013), p. 60, nr. 15 (ill.).
- Ekonomidès, C., Emile Claus (1849-1924) (Paris: Bibliothèque de l'image, 2013), 100-101 (ill.).
- Pauwels, P.J.H., Als een fonkelenden spiegel (Sint-Martens-Latem: Galerie Oscar De Vos, 2019), p. 88 (ill.).
- Haesaerts, P., Sint-Martens-Latem. Gezegend oord van de Vlaamse Kunst (Brussel: Arcade, 1966), p. 54-58.
- Boyens, P., Sint-Martens-Latem. Kunstenaarsdorp in Vlaanderen (Tielt/ Sint-Martens-Latem: Lannoo/ Art Book Company, 1992), p. 19-21, 197-201.
- De Smet, J., Retrospectief Emile Claus (Oostende: PMMK, 1997), p. 51-52.
- De Smet, J., Sint-Martens-Latem en de kunst aan de Leie (Tielt/ Sint-Martens-Latem: Lannoo/ Art Book Company, 2000), p. 61-62.
- De Smet, Emile Claus en het landleven (Brussel: Mercatorfonds, 2009), p. 45.
- De Smet, J., A. Tomita, A. Yuzuhana e.a., Emile Claus and Belgian Impressionism, exh. cat. (Japan: The Kobe Shimbun, 2013), p. 60, nr. 15 (ill.).
- Ekonomidès, C., Emile Claus (1849-1924) (Paris: Bibliothèque de l'image, 2013), 100-101 (ill.).
- Pauwels, P.J.H., Als een fonkelenden spiegel (Sint-Martens-Latem: Galerie Oscar De Vos, 2019), p. 88 (ill.).
Exhibitions

- 2013, Emile Claus and Belgian Impressionism, Himeji City Museum of Art, Tokyo Station Gallery, Ishikawa Prefectural Museum of Art & Hekinan City Tatsukichi Fujii Museum of Contemporary Art, Japan, 2013, no. 15.
Description

Villa Zonneschijn and the surrounding garden were given an important place in the work of Emile Claus from around 1895 onwards. In his time, the garden on the street side consisted of an area of wild grasses that were 'cultivated' as such, as contemporary photographs and postcards show. Around the house were flower bushes with anemones, azaleas, dahlias, hydrangeas, poppies, nightshades, as well as wild flowers, including yarrow and star flowers. Camille Lemonnier, who spent an annual holiday in Astene, loved waking up in Villa Zonneschijn because the house:
‘[…] semble un bouquet qui, dans l’heure fraîche, palpite et se volatilise au vent léger des rideaux, devant les grands horizons vermeils. Et les arbres imperceptiblement agitent leurs feuilles comme les mains d’une foule […].’
Claus verwerkte deze bloemenweelde herhaaldelijk in schilderijen. In oktober 1898 schilderde hij de hortensia’s aan de achterzijde van het huis, waarschijnlijk vanop een roeiboot of een pont op de Leie. In het schilderij herinneren de focus op de bloemen, de abstracte massa en het spel van uitdijnende reflectie onwillekeurig aan het werk van Claude Monet. Meer nog dan de Fransman herleidde Claus de bloemenpracht tot een kleurmassa, die in de reflectie in het water een eigen leven gaat leiden. Het Franse tijdschrift Art et Décoration had in 1902 een dergelijke scène voor ogen:
‘un Paradou (…), où les fleurs se pressent d’éclater, des coulées de soleil dans les jardins encombrés d’arbres et d’arbustes. C’est sain, clair, vigoureux, fanfarant […].’
‘[…] semble un bouquet qui, dans l’heure fraîche, palpite et se volatilise au vent léger des rideaux, devant les grands horizons vermeils. Et les arbres imperceptiblement agitent leurs feuilles comme les mains d’une foule […].’
Claus verwerkte deze bloemenweelde herhaaldelijk in schilderijen. In oktober 1898 schilderde hij de hortensia’s aan de achterzijde van het huis, waarschijnlijk vanop een roeiboot of een pont op de Leie. In het schilderij herinneren de focus op de bloemen, de abstracte massa en het spel van uitdijnende reflectie onwillekeurig aan het werk van Claude Monet. Meer nog dan de Fransman herleidde Claus de bloemenpracht tot een kleurmassa, die in de reflectie in het water een eigen leven gaat leiden. Het Franse tijdschrift Art et Décoration had in 1902 een dergelijke scène voor ogen:
‘un Paradou (…), où les fleurs se pressent d’éclater, des coulées de soleil dans les jardins encombrés d’arbres et d’arbustes. C’est sain, clair, vigoureux, fanfarant […].’
You May Also Like