James Ensor

(1860-1949)

Christ's entry into Brussels in 1889

1896
Copper etching in black ink, hand-colored with watercolor and gouache (2nd state).
26.5 x 37.5 cm
Signed and dated in the plate lower right: J. Ensor; signed and dated in pencil in the margin lower right: James Ensor 1896; countersigned in pencil verso: Ensor

Signed in pencil lower right: J Ensor, on reverse in pencil: Ensor

Contact Us
Literature
- Alechinsky, P., G. Ollinger-Zinque, R. Rosenblum e.a., Ensor (Bruxelles : Musées Royaux des Beaux-Arts, 1999), p. 321, n° 347-349.
- Becker, J., R.Hirner, James Ensor. Visionär der Moderne (Bonn: VG Bild-Kunst, 1999), p. 180-184 (ill.).
- Berman, P. G. James Ensor. De intrede van Christus in Brussel in 1889, (Antwerpen: Ludion, 2010).
- Croquez, A., L’œuvre gravé de James Ensor (Paris: M. Le Garrec, 1935), n° 114.
- Daele, J.E., “De Intrede van Christus te Brussel,” in: Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen, 11de jrg., april-juni 1973), p. 57-60.
- Delteil, L., Ensor, De Braekeleer & Leys. (San Francisco: Alan Wofsy Fine Arts, 1969), no. 114;
- Dornhöffer, F., “James Ensor,” in: Die Graphischen Künste, no. 23 (Wenen: s.n., 1900), p. 35-42 (ill.).
- Draguet, M., James Ensor ou la fantasmagorie (Parijs: 1999), p. 202-207.
- Elesh, J.N., James Ensor (New York: N. Abaris, 1982), no. 118.
- Florizoone, P., "Zwischen Zeichnen und Malen. Kolorit in James Ensors graphischen Werk," in: J. Becker, James Ensor (1860-1949): Visionär der Moderne (Albstadt/Münster/Berlin/ Heidenheim: Galerie/Hachmeister Galerie/Galerie Michael Haas/Kunstmuseum, 1999-2000), p. 15-23.
- Gilles, E., James Ensor, a collection of prints (New York: Artemis Fine & Boerner, 2002), no. 96, p. 158-159. 
- Hoozee, R., S. Bown-Taevenier, J.F. Heijbroek, James Ensor, tekeningen en prenten (Antwerpen: 1987), p. 217-231.
- Hoozee, R., "James Ensor: tekeningen en etsen," in: James Ensor 1860-1949: Schilderijen, tekeningen en grafiek, een selectie uit Belgisch en Nederlands bezit, tent.cat. (Utrecht: Centraal Museum, 1993), p. 27-49.
- Hoozee, R., E. Rowan, C. Stewart e.a., Kunst in ballingschap. Vlaanderen, Wales en de Eerste Wereldoorlog (Gent, Heino/Wijhe, Cardiff: MSK, Hannema-De Steurs Fundatie, National Museums & Galleries of Wales, 2002), no. 4, p. 84-85.
- James Ensor. Een online Museum, “De Intrede van Christus in Brussel," http://jamesensor.vlaamsekunstcollectie.be/nl/collectie/de-intrede-van-christus-in-brussel, 2011.
- Lehni, N., "Lumière et violence: l'oeuvre gravé de James Ensor," in: James Ensor: oeuvre gravé. Collection Mira Jacob (Straatsburg, Basel: Ancienne Douane, Kunstmuseum, 1995-96), p. 14-20.
- Taevernier, A., Het graveerwerk van James Ensor (Ledeberg: N.V. Erasmus, 1973), no. 114, p. 280-285 (ill.).
- Taevernier, A., Illustrated Catalogue of his Engravings (Antwerpen: 1999), no. 114.
- Taevernier, S., "James Ensor, les eaux-fortes," in: James Ensor, tent.cat. (Parijs: Musée du Petit Palais, 1990), p. 61-66;
- Vlaamse Kunstcollectie, “De intrede van Christus in Brussel,” 2015, www.vlaamsekunstcollectie.be, 2011.
- Wikipedia, “Intocht van Christus te Brussel,” http://wikipedia.org/wiki/Intocht_van_Christus_te_Brussel, 2014.
Exhibitions
- Antwerp, Museum Plantin-Moretus, PK.MP.09468.
- Bruges, Groeninge Museum, inv.no. 1995.GRO0044.III.
- The Hague, Kunstmuseum, inv.no. 0516408.
- Ghent, Museum of Fine Arts, inv.no. 1998-B-114-3.
Provenance
- Collection Frans Aerts, Ostend.
You May Also Like

Christ's entry into Brussels in 1889