Hubert Malfait

(1898-1971)

Zondagnamiddag

1925
Olieverf op doek
113 x 108,5 cm
Met kader: 134 x 130,5 cm
getekend rechtsboven: H. Malfait

Rechtsboven getekend: H. Malfait

CONTACTEER ONS
Literatuur
- Roelandts, O., 1927 (verm. als binnenzicht).
- De Ridder, A., "Hubert Malfait," in: Le Centaure (Brussel: 1927), p. 618 (ill.).
- Van Hoogenbemt, 1934, p. 66 (als 'Boereninterieur', ill.).
- Van de Voorde, U., Hubert Malfait, tent.cat. (Brussel: 1963), no. 1 (ill.).
- Edebau, F., Hubert Malfait, tent.cat. (Oostende: MSK, 1968), no. 6 (ill.).
- Galerie Robert Finck, Moderne schilderijen van 1850 tot heden (Brussel: 1971) (ill.).
- Galerie Robert Finck, Van Emile Claus tot de hedendaagse kunst, tent.cat., no. 6 (Brussel: s.a.), no. 30 (ill.).
- Waterschoot, H., "Kunstschilder Hubert Malfait, leven en werk," in: Kultureel Jaarboek van de Provincie Oost-Vlaanderen (Gent: 1972), p. 365 (verm.).
- Peeters, D., Hubert Malfait (Antwerpen: Artiestenfonds, 1978), p. 10, 53 (ill.).
- Duchateau, M., Hubert Malfait (Tielt: Lannoo, 1979), p. 26, 158 (ill.).
- D'Haese, J., Hubert Malfait in 30 werken (1923-1931), tent.cat. (Deurle: Museum Leon De Smet, 1988), p. 15, no. 6 (ill.).
- Boyens, P., Een zeldzame weelde. Kunst van Latem en Leiestreek 1900-1930 (Gent/Amsterdam: Ludion, 2001), p. 189, nr. 225 (ill.).
- Vanrobaeys, P., S. Malfait, Hubert Malfait oeuvrecatalogus (Tielt: 1986) no. 43.
- Van Doorne, V., P. Vanrobaeys, Hubert Malfait 1898-1971, tent.cat. (Deinze: MDL, 2004).
- Pauwels, P.J.H., Als een fonkelenden spiegel (Sint-Martens-Latem: Galerie Oscar De Vos,  2019), 245 (ill.).
TENTOONSTELLINGEN
- Antwerpen, Galerie L'Oeuvre, Exposition de peinture et sculpture de l'Ecole Belge Moderne, 02-14.10.1926, no. 33.
- Brussel, 1927, no. 1.
- Oostende, MSK, Hubert Malfait, 1968, no. 6 (ill.).
- Firenze, Galeria Vaccarino, La Galleria Robert Finck di Bruxelles alla Gallaria Vaccarino, 09.09-10.10.1971, no. 67 (ill.).
- Deurle, Museum Leon De Smet, Hubert Malfait in 30 werken (1923-1931), 1988, no. 6.
- Gent/ Deinze/ Deurle, MSK/ MuDeL/ MDD, Een zeldzame weelde. Kunst van Latem en Leiestreek 1900-1930, 2001, no. 225.
Herkomst
- André De Ridder, Antwerpen, september 1926
- Campo, Antwerpen, 1964, no. 130 (ill.)
- Verrijcke, Antwerpen
- Robert Finck, Brussel
Description
Na zijn studiejaren aan de Gentse academie wordt Hubert Malfait al snel opgenomen in het modernistische milieu in Antwerpen en Brussel. In de periode 1923-1925 schildert Malfait enkele monumentale figuurstukken met een extreem sculpturale opbouw. Van deze reeks is Zondagnamiddag de meest overtuigende compositie. Zondagen en feestdagen vormen de historische bakermat van het Vlaamse amusementsleven. In de jaren twintig was zondag voor velen de enige dag om zich te ontspannen. In dit interieur is een boerenechtpaar voorgesteld dat van hun zondagse rust geniet. Het toont hoe in een klein moment het hoogste geluk gevonden kan worden. De boer rookt ontspannen zijn pijp en heeft een glas bruinbier binnen handbereik. Naast hem zit zijn echtgenote met haar handen rustend op haar schoot. Tussen hen in staat de stoof met een kan koffie. Aan zijn voeten vlijt zich een hond, die in de schilderkunst een traditioneel symbool is van trouw. De biotoop van het echtpaar wordt links in het schilderij belicht door het uitzicht op de binnenplaats van de boerderij. Buiten beheerst de koe het vierkant van het venster. De koffiekan, een liefhebbende vrouw, een trouwe hond en de goedmoedige koe maken deel uit van het dagelijkse leven van de boer. De leefwereld van het boerenkoppel wordt tot geometrische vlakken herleid. In de cilindrische opbouw van de personages en het dier toont de schilder zich verwant met het primitivisme van de internationale avant-garde. Malfait onderscheidt zich door de gestrenge volumewerking te kruiden met milde humor. In de compositie lijkt het immers alsof de koe haar kop door het venster komt steken en meegeniet van een luie zondagnamiddag. De besloten compacte ruimte wordt weergegeven in volle aardekleuren. Precies deze combinatie van avant-gardistische elementen en een Vlaamse mildheid geeft aan Malfait een heel eigen plaats in het Vlaamse expressionisme. Zowel iconografisch, compositorisch als door kleurgebruik wordt een sterk gevoel van ontspannen tevredenheid, geborgenheid en intimiteit weergegeven. Zondagnamiddag is naast een spiegel van het uiterlijke leven bovendien een inwendige reflectie van de boeiende ‘roring twenties’. Het maakt van dit schilderij een cruciaal kunstwerk in het oeuvre van de Malfait.
Dit vind je misschien ook leuk

Zondagnamiddag