Hubert Malfait

(1898-1971)

De kaartlegster

1927
Olieverf op doek
110 x 90 cm (43 ¹/₄" x 35 ³/₈")
Met kader: 112,5 x 132,5 cm (44 ¹/₄" x 52 ¹/₈")
Getekend rechtsonder: HMalfait

getekend rechtsonder: HMalfait

CONTACTEER ONS
Literatuur
- 17. Esposizione Internazionale d’Arte della città di Venezia: catalogo, 2. ed. (Venice: 1930), p. 243, no. 60 (als 'L'uomo e l'accordatore').
- De Ridder, A., "Hubert Malfait," in: Sélection (Antwerpen: mei-juni 1927), p. 628 (ill.).
Exposition Malfait, tent.cat. (Brussel: Paleis voor Schone Kunsten, 1932).
- Van Hoogenbempt, A., "De Nieuwe Generatie - Hubert Malfait," in: Kunst, jrg. 5, nr. 2-3 (Gent: 1934), p. 64, 68.
- Peeters, D., Hubert Malfait (Antwerpen: s.n., 1978), p. 10.
- Milo, J., Vie et Survie du Centaure (Brussel: Editions Nationales d'Art, 1980), p. 144, no. 345.
- De Smet, J., Sint-Martens-Latem en de kunst aan de Leie 1870-1970 (Tielt/Zwolle: Lannoo/Waanders, 2000), p. 263, 321, 344 (ill.).
- Van Doorne, V. & P. Vanrobaeys, Hubert Malfait 1898-1971, tent.cat. (Deinze: Museum van Deinze en de Leiestreek, 2004), p. 53, no. 17 (ill.).
- Malfait, S. & P. Vanrobaeys, Hubert Malfait: oeuvrecatalogus (Tielt: Lannoo, 1986), p. 47-48, 102, no. 51 (ill.).
- Pauwels, P.J.H., Als een fonkelenden spiegel (Sint-Martens-Latem: Galerie Oscar De Vos, 2019), p. 262 (ill.).
TENTOONSTELLINGEN
- Brussel, Galerie Le Centaure, Hubert Malfait - A. De Kat, 7-18.05.1927, no. 15.
- Luik, Feestzaal, Salon de 1929, 4-23.05.1929, no. 295.
- Venetië, XVIIe Esposizione Biennale Internazionale d'Arte 1930, no. 60.
- Brussel, Paleis voor Schone Kunsten, Tentoonstelling Malfait, 1932.
- Deinze, MuDeL, Hubert Malfait 1898-1971, 25.09-28.11.2004, no. 17.
Herkomst
- Verzameling Georges Marlier, Antwerpen.
- Georges Giroux, Brussel, 29.10.1952.
- Georges Giroux, Brussel, 16.06.1953.
Description
De kaartenlegster maakt deel uit van Hubert Malfait’s meesterwerken uit zijn kubistisch-expressionistische periode van 1925 tot 1929. Het is een sterk werk dat zich plaatst binnen het Vlaams expressionisme van de jaren twintig en behoort tot de top van zijn expressionisme, gestimuleerd door het klimaat van het kubisme in Europa. Malfait sluit zich aan bij de voorhoede van deze stijl en heeft zijn eigen inbreng wat betreft factuur, kleur en spirit. De kunstschilder beoefent dus een eigen expressionisme, verbonden met zijn milieu en thematiek, gepuurd uit de dagelijkse realiteit. Constructivistisch-picturaal, coloristisch en spiritueel treedt de schilder vanuit zijn dorp de (kunst)wereld binnen. Malfait is altijd opgevallen door zijn zin voor verhoudingen, zowel wat vormgeving als kleurgebruik betreft. De figuren zijn het concept met de symbolen van zijn leefwereld: bedachtzaam, poëtisch en ironisch. Dit vlak geschilderde werk gaat niet om een situatie,  zoals zijn voorafgaande werken uit de periode 1924-26, maar is een voorstelling dat symbolisch is uitgewerkt. Het onderwerp van De kaartenlegster is uit de werkelijkheid gelicht en met verwijzende motieven omgeven. De verwijzingselementen doen met poëtische kracht aan Chagall denken. Soms, zoals in dit werk, gekruid met lichte humor of ironie. In vergelijking met zijn werken uit de jaren ervoor, is in De kaartenlegster de coloristische harmonie versterkt en zeer gedurfd. De heldere tonen en scherp afgelijnde objecten creëren een surreëele wereld die herinnert aan eigentijdse doeken van Gustave Van de Woestyne. Het centrale en uiterst serene motief van de kaartlegster – verdiept in het spel – wordt ruw verstoord door de uitgestoken, vragen hand van een man die zich buiten het beeldvlak bevindt. De schijnbaar stille eenvoud in dit werk draagt een geladen mysterie in zich.
Dit vind je misschien ook leuk

De kaartlegster