Modest Huys

(1874-1932)

Nederbrakel

Circa 1909
Olieverf op doek
65,5 x 77,5 cm
Met kader: 85,5 x 97,5 cm
Getekend rechtsonder: Modest Huys

Getekend rechtsonder: Modest Huys

CONTACTEER ONS
Literatuur
- Chabot, G. & G. d'Aconti, "Modest Huys," in: Gand Artistique, Art et Esthéique, no. 7 (Gand: Dutry-Colson, Juillet 1928), p. 121-140.
- Huys, R. & P., Kunstschilder Modest Huys (s.l.: Oranje, 1987).
- De Smet, J., "Modest Huys (1874-1932). Een kunstenaar van het landelijk leven," 4 vol., onuitgegeven licentiaatsverhandeling (Gent: UGent, 1993).
- De Smet, J. & V. Van Doorne, Modest Huys, tent. cat. (Deinze/Gent: MuDeL/SD&Z-Pandora, 1999).
- De Smet, J., Sint-Martens-Latem en de Kunst aan de Leie 1870-1970 (Tielt/ Sint-Martens-Latem: Lannoo/ Art Book Company, 2000), p. 117-129.
Description
Modeste Huys had veel gemeen met zijn mentor, Emile Claus. Van bescheiden afkomst, geïnspireerd door zijn Vlaamse omgeving, groeide Huys uit tot een zeer succesvolle en gerespecteerde kunstenaar. De aanwijzingen voor het succes van Huys zijn te vinden in zijn eerste uitwisselingen met Claus, die hij ontmoette en raadpleegde als een enthousiaste tiener. Huys was vastbesloten om te slagen; Claus benadrukte de ellende van de grote meesters, Rembrandt, Millet, Daumier, Rousseau, alleen om zijn eigen vasthoudendheid in de jongere man te brengen. Huys streefde er vanaf het eerste naar om de unieke eigenschappen van zijn Vlaamse omgeving te onthullen. Claus wenste dat hij de sfeer van hun geliefde regio zou vastleggen zonder alleen op kleur te vertrouwen:
'Pas de peinture! Pas de peinture! Dessinez. Dessinez zonder cesse. Dessinez à en perdre haleine. Copiez la nature; ne fuyez pas le détail au début. Copiez sans aucune autre préoccupation que de rendre exactement et complètement ce que vous voyez ... '

Huys meer dan tevreden Claus; toen de grote meester de jongeman vertelde dat hij in twee maanden de voortgang van twee jaar had bereikt, of uitriep 'Vous êtes un luministe né!', moet het plezier van Huys oppermachtig zijn geweest.

Dit ‘Landschap vanop de Koppenberg’ werd geschilderd in c. 1909, nadat Huys een periode van academische opleiding had gevolgd en tegen die tijd was hij goed ingeburgerd als een Vlaamse luministische kunstenaar. Toch was de spontane, intieme kwaliteit van zijn vroegste ongeschoolde werk dat Claus zo opgewonden maakte. Het is duidelijk waarom Claus niet bezorgd was over het oog van de kunstenaar voor kleur; zijn palet is altijd helder, warm en optimistisch. Het gevlekte roze dat hij voor dit landschap en deze atmosfeer gebruikte, was een zeldzaam kleurenschema met Huys, misschien te danken aan de hoge, roze daken van Vlaamse huizen. De natuur en het werk van de mens combineren vriendschappelijk. Het getempereerde daglicht wordt over de hele compositie geworpen, uitgedrukt door de delicate penseelstreken die de losse toepassing van Huys van Neo-Impressionistische technieken onthullen. Op advies van Claus schilderde Huys altijd wat hij zag, met genegenheid en waarheidsgetrouwheid, met behulp van verschillende impressionistische technieken om deze doelen te bevorderen. (Sarah Polden)
Dit vind je misschien ook leuk

Nederbrakel