Emile Claus

(1849-1924)

Zonseffect op de Theems

1918
Olieverf op doek
61 x 50.5 cm (24 x 19 ⁷/₈ inches)
Getekend en gedateerd linksonder: E. Claus / Londen / 1918

Getekend en gedateerd linksonder: E. Claus / Londen / 1918

CONTACTEER ONS
Literatuur
- Claus, E., "The Thames from my Tower Windows," in: The Studio. An illustrated magazine of fine and applied art, vol 70 (London: The Studio, 1917), p. 169-179.
- De Smet, F., Gand Artistique, no. 4, 1923, p. 85-99.
- Sauton, A., Un Prince du Luminisme Emile Claus (Bruxelles: J. Lebègue & Cie, 1946), p. 54.
- Boyens, P., Sint-Martens-Latem. Kunstenaarsdorp in Vlaanderen (Tielt/ Sint-Martens-Latem: Lannoo/ Art Book Company, 1992), p. 540 (ill.).
- De Smet, J., Retrospectief Emile Claus, tent.cat. (Gent: SD&Z, 1997), pp. 56-58, 221.
- De Smet, J., Sint-Martens-Latem en de Kunst aan de Leie (1870-1970) (Tielt/Sint-Martens-Latem: Lannoo/ Art Book Company, 2000), p. 57-81.
- De Smet, J., A. Tomita, A. Yuzuhana e.a., Emile Claus and Belgian Impressionism (Japan: Himeji City Museum of Art, Tokyo Station Gallery, Ishikawa Prefectural Museum of Art & Hekinan City Tatsukichi Fujii Museum of Contemporary Art, 2013), p. 72-73, no. 26 (ill.).
- Pauwels, P.J.H., Als een fonkelenden spiegel (Sint-Martens-Latem: Galerie Oscar De Vos, 2019), p. 169 (ill.).
Description
Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog vlucht Claus naar Groot-Brittannië. Na een kort verblijf in Wales vestigt hij zich in het voorjaar van 1915 in Londen. Aanvankelijk gaat hij schilderen in Kew Gardens, Upton Grey en Hampstead. Naar eigen zeggen ontdekt hij pas begin 1916 een motief om te schilderen, nadat hij op de vierde verdieping van het Monbray House, op de hoek van Norfolkstreet en Embankment, een ruimte had gevonden die als atelier dienst kon doen. Als inspiratiebron vermeldt Claus het werk van William Turner, maar dit schilderij is net zo goed met het werk van Claude Monet en James McNeill Whistler verwant. De invloed van Monet is bijzonder treffend door het feit dat beide kunstenaars een schilderstek vonden vlakbij Waterloo Bridge. In het artikel ‘The Thames from my Tower Windows’, gepubliceerd in The Studio mei 1917, beschrijft de schilder het uitzicht als volgt: “Links ligt Blackfriars Bridge, en in de verte op de horizon Tower Bridge; rechts zie ik Waterloo Bridge en de silhouet van Westminster. Dat zijn de uitzichten die mij de voorbije maanden dag na dag gevarieerde en betoverende impressies van de rivier hebben 
gegeven.” Op het ogenblik dat Claus deze regels schrijft, krijgt zijn Londense werk een definitieve vorm. De kunstenaar heeft zijn eigen werkelijkheid voor ogen en zoekt een meer realistische houvast in de uitbeelding van het drukke en luidruchtige leven op en rondom de stroom.  Dit Zonseffect op de Theems behoort tot de beste realisaties van Claus’ reeks Réverbérations sur la Tamise. De Waterloo Bridge is in het wazige licht van de avondzon gehuld. Het perspectief is door mist gesmoord; slechts vagelijk zijn de contouren van de brug met het wegverkeer te zien. De drukke activiteiten op en aan de oever van de stroom, zijn bij dit avondlijke uur bijna tot niets herleid: enkele voertuigen op Embankment, Waterloo Bridge en de Theems zijn in het rode avondlicht weergegeven. Alles is geconcentreerd rond het zonseffect op het water dat net achter en vooral voor de bogen van de brug reflecteert, dat tegelijk perspectief in het werk legt. Het schilderij is een hoogstpersoonlijke indruk van de landman die als vluchteling is neergestreken in de wereldstad, een stad, die hem voor het laatst in zijn carrière tot bijzondere impressies leidt.
Dit vind je misschien ook leuk

Zonseffect op de Theems