James Ensor
(1860 - 1949)
De gevilde
1888
Ets in zwart op Japans simili-papier
Plaat: 13.2 x 9.1 cm
Blad: 29.6 x 23.9 cm
Getekend in potlood rechtsonder: James Ensor 1888
Ets in zwart op Japans simili-papier
Plaat: 13.2 x 9.1 cm
Blad: 29.6 x 23.9 cm
Getekend in potlood rechtsonder: James Ensor 1888
Een specifiek expressionistisch kenmerk is het aangrijpende, het drama, l'être écorché, de gevilde mens. Dat vertaalt zich zowel in de fusillades van Goya als in een heel karakteristiek thema: de kruisiging van Grünewald tot Bacon. De gekruisigde, vastgespijkerde mens is het totaalsymbool van de verschrikking die het leven kan zijn. (P. Vandenberg)
Droge-naald in koper en koperets op Japans simili-papier. Een impressie van de zeldzame eerste staat (van twee), gesigneerd en getiteld in potlood, medeondertekend in potlood verso, met brede marges, in zeer goede staat.
Droge-naald in koper en koperets op Japans simili-papier. Een impressie van de zeldzame eerste staat (van twee), gesigneerd en getiteld in potlood, medeondertekend in potlood verso, met brede marges, in zeer goede staat.
- Antwerpen, Museum Plantin-Moretus/ Prentenkabinet, inv. no. PK.MP.04950.
- Gent, Museum voor Schone Kunsten, inv. no. 1998-B-57-2.
- Gent, Museum voor Schone Kunsten, inv. no. 1998-B-57-2.
- Taevenier, A., Graphic work of James Ensor (Ledeberg: Erasmus Ledeberg, 1973), 149, no. 57 (ill.).
Dit vindt u misschien ook leuk
James Ensor
(1860 - 1949)
De gevilde
