Xavier De Cock
(1818 - 1896)
Bloementuin van de kunstenaar
1890
Oil on canvas
76 x 108,5 cm
Lijst: 92,5 x 126,5 cm
Getekend en gedateerd rechtsonder: Xavier De Cock / 1890
Oil on canvas
76 x 108,5 cm
Lijst: 92,5 x 126,5 cm
Getekend en gedateerd rechtsonder: Xavier De Cock / 1890
Deze bloementuin is geen decor, maar het hoofdpersonage zelf. Met dit kleurrijke en opvallend losse doek uit 1890 toont Xavier De Cock zich van een verrassend moderne kant. In Bloementuin van de kunstenaar laat hij zich leiden door de overvloed en het kleurenspel van zijn eigen tuin in Deurle, een wilde bloemenpracht die hij met zichtbaar plezier en vrije toets vastlegt.
De compositie is volledig op de natuur gericht: een bedwelmende massa van bloeiende planten in heldere kleuren als karmijnrood, rozekwarts, Napelsgeel, perzikoranje, zinkwit en lichtblauw, neergezet in dikke, haast pointillistische penseelstippen. De figuren zijn - anders dan in veel van zijn eerdere werk - ondergeschikt aan het landschap, en worden hier zelfs volledig weggelaten.
De Cock sluit hiermee aan bij het 'genre intime', waarin het alledaagse en persoonlijke tot kunst wordt verheven. Tegelijkertijd echoot dit werk ook de schilderkunst van het Franse impressionisme en Barbizon, maar met een eigen Vlaamse toets: de kleurenrijkdom van het landleven, het lichtspel tussen blad en bloem, en de liefde voor de directe, ongecomponeerde natuur.
De wazige achtergrond, opgebouwd uit allerlei tinten groen, zorgt voor die typische sfeer van De Cocks latere landschappen, waar detail oplost in atmosfeer, en het oog wordt meegenomen in een spel van kleur en licht.
Na successen aan de School van Barbizon en in Parijs keert Xavier De Cock terug naar Deurle en in 1857 ontmoet hij zijn vrouw. Ze trouwen in 1860 en betrekken een ruime woning met een prachtige bloementuin aan De Vierschaar in Deurle. Hij zal daar blijven wonen tot zijn dood in 1896. Dit prachtige doek toont de ruime en kleurijke tuin, gedateerd 1890.
De compositie is volledig op de natuur gericht: een bedwelmende massa van bloeiende planten in heldere kleuren als karmijnrood, rozekwarts, Napelsgeel, perzikoranje, zinkwit en lichtblauw, neergezet in dikke, haast pointillistische penseelstippen. De figuren zijn - anders dan in veel van zijn eerdere werk - ondergeschikt aan het landschap, en worden hier zelfs volledig weggelaten.
De Cock sluit hiermee aan bij het 'genre intime', waarin het alledaagse en persoonlijke tot kunst wordt verheven. Tegelijkertijd echoot dit werk ook de schilderkunst van het Franse impressionisme en Barbizon, maar met een eigen Vlaamse toets: de kleurenrijkdom van het landleven, het lichtspel tussen blad en bloem, en de liefde voor de directe, ongecomponeerde natuur.
De wazige achtergrond, opgebouwd uit allerlei tinten groen, zorgt voor die typische sfeer van De Cocks latere landschappen, waar detail oplost in atmosfeer, en het oog wordt meegenomen in een spel van kleur en licht.
Na successen aan de School van Barbizon en in Parijs keert Xavier De Cock terug naar Deurle en in 1857 ontmoet hij zijn vrouw. Ze trouwen in 1860 en betrekken een ruime woning met een prachtige bloementuin aan De Vierschaar in Deurle. Hij zal daar blijven wonen tot zijn dood in 1896. Dit prachtige doek toont de ruime en kleurijke tuin, gedateerd 1890.
- Lang, G., Salon de la Société des artistes français (Parijs, 1887), cat.no. 564.
- Van Hoorde, J., De gebroeders Xavier en César De Cock (Gent: Vanderpoorten, 1897), 9.
- Catalogue de la vente des tableaux du peintre renommé Xavier De Cock, veilingcatalogus (Gent: Van Melle, 1906), cat.no. 4 of 32.
- D'Haese, J., Serafien De Rijcke tussen Xavier De Cock en Albijn Van den Abeele, tent.cat. (Sint-Martens-Latem: Latemse Kunstkring, 1985), 33, cat.no. 26.
- Van den Abeele, R., Retrospectieve tetoonstelling Albijn Van den Abeele (Deinze: MuDeL, 1985), 47, cat.no. 112.
- Moors, L., "Xavier De Cock 1818-1896. Leven en werk. Proeve van catalogus van zijn schilderkundig oeuvre. Album," masterproef (Gent: UGent, 1987), afb. 49 (ill.).
- Moors, L., "Xavier De Cock 1818-1896. Leven en werk. Proeve van catalogus van zijn schilderkundig oeuvre," masterproef (Gent: UGent, 1987), 94-95, 139, no. 37 (afb. 49).
- Van Hoorde, J., De gebroeders Xavier en César De Cock (Gent: Vanderpoorten, 1897), 9.
- Catalogue de la vente des tableaux du peintre renommé Xavier De Cock, veilingcatalogus (Gent: Van Melle, 1906), cat.no. 4 of 32.
- D'Haese, J., Serafien De Rijcke tussen Xavier De Cock en Albijn Van den Abeele, tent.cat. (Sint-Martens-Latem: Latemse Kunstkring, 1985), 33, cat.no. 26.
- Van den Abeele, R., Retrospectieve tetoonstelling Albijn Van den Abeele (Deinze: MuDeL, 1985), 47, cat.no. 112.
- Moors, L., "Xavier De Cock 1818-1896. Leven en werk. Proeve van catalogus van zijn schilderkundig oeuvre. Album," masterproef (Gent: UGent, 1987), afb. 49 (ill.).
- Moors, L., "Xavier De Cock 1818-1896. Leven en werk. Proeve van catalogus van zijn schilderkundig oeuvre," masterproef (Gent: UGent, 1987), 94-95, 139, no. 37 (afb. 49).
Dit vindt u misschien ook leuk
Xavier De Cock
(1818 - 1896)