Emile Claus
(1849 - 1924)
Zonsondergang, De Theems, Waterloo Bridge
1918
Olieverf op doek
92 x 72 cm
Gesigneerd en gedateerd rechtsonder: Emile Claus / Londen 18
Olieverf op doek
92 x 72 cm
Gesigneerd en gedateerd rechtsonder: Emile Claus / Londen 18
Deze blik op de Waterloo Bridge is zeer kenmerkend voor de Londense opvattingen van Emile Claus, toen hij zijn toevlucht zocht in deze stad tijdens de Eerste Wereldoorlog. Gedurende deze periode schilderde hij op verschillende tijden van de dag vele zichten op de Theems en de Embankment. Net als Monet, die hij eind jaren tachtig in Parijs had ontmoet, verliet Claus het academische naturalisme ten gunste van plein air painting en zijn werk raakte in beslag genomen door het weergeven van sfeer en licht. In het huidige werk vangt Claus de effecten van de zon op door de beroemde Londense smog, vanuit zijn studio op Victoria Embankment. Dit schilderij is sterk te vergelijken met Waterloo Bridge in het Museum van Schone Kunsten van België te Brussel.
- 1997, Oostende, PMMK, Retrospectief Emile Claus, cat.no. 151.
- 2013, Japan, Himeji City Museum of Art, Tokyo Station Gallery, Ishikawa Prefectural Museum of Art & Hekinan City Tatsukichi Fujii Museum of Contemporary Art, Emile Claus and Belgian Impressionism, cat.no. 26.
- 2024, Deinze, MuDeL, Emile Claus. Prins van het luminisme, cat.no. 121.
- 2013, Japan, Himeji City Museum of Art, Tokyo Station Gallery, Ishikawa Prefectural Museum of Art & Hekinan City Tatsukichi Fujii Museum of Contemporary Art, Emile Claus and Belgian Impressionism, cat.no. 26.
- 2024, Deinze, MuDeL, Emile Claus. Prins van het luminisme, cat.no. 121.
- Claus, E., "The Thames from my Tower Windows," in: The Studio. An illustrated magazine of fine and applied art, vol 70 (London: The Studio, 1917), p. 175 (ill.).
- De Smet, F., Gand Artistique, no. 4, 1923, p. 85-99.
- Sauton, A., Un Prince du Luminisme Emile Claus (Bruxelles: J. Lebègue & Cie, 1946), p. 54.
- Boyens, P., Sint-Martens-Latem. Kunstenaarsdorp in Vlaanderen (Tielt/ Sint-Martens-Latem: Lannoo/ Art Book Company, 1992), p. 540 (ill.).
- De Smet, J., Retrospectief Emile Claus (Gent: SD&Z, 1997), p. 221, no. 151 (ill.).
- De Smet, J., A. Tomita, A. Yuzuhana e.a., Emile Claus and Belgian Impressionism (Japan: Himeji City Museum of Art, Tokyo Station Gallery, Ishikawa Prefectural Museum of Art & Hekinan City Tatsukichi Fujii Museum of Contemporary Art, 2013), p. 72-73, no. 26 (ill.).
- De Smet, J. & W. Lammertijn, Emile Claus. Prins van het luminisme, tent.cat. (Deinze: MuDeL, 2024), 168-169, cat.no. 121 (ill.).
- Pauwels, P.J.H., Als een fonkelenden spiegel (Sint-Martens-Latem: Galerie Oscar De Vos, 2019), p. 164 (ill.).
- De Smet, F., Gand Artistique, no. 4, 1923, p. 85-99.
- Sauton, A., Un Prince du Luminisme Emile Claus (Bruxelles: J. Lebègue & Cie, 1946), p. 54.
- Boyens, P., Sint-Martens-Latem. Kunstenaarsdorp in Vlaanderen (Tielt/ Sint-Martens-Latem: Lannoo/ Art Book Company, 1992), p. 540 (ill.).
- De Smet, J., Retrospectief Emile Claus (Gent: SD&Z, 1997), p. 221, no. 151 (ill.).
- De Smet, J., A. Tomita, A. Yuzuhana e.a., Emile Claus and Belgian Impressionism (Japan: Himeji City Museum of Art, Tokyo Station Gallery, Ishikawa Prefectural Museum of Art & Hekinan City Tatsukichi Fujii Museum of Contemporary Art, 2013), p. 72-73, no. 26 (ill.).
- De Smet, J. & W. Lammertijn, Emile Claus. Prins van het luminisme, tent.cat. (Deinze: MuDeL, 2024), 168-169, cat.no. 121 (ill.).
- Pauwels, P.J.H., Als een fonkelenden spiegel (Sint-Martens-Latem: Galerie Oscar De Vos, 2019), p. 164 (ill.).
Dit vindt u misschien ook leuk
Emile Claus
(1849 - 1924)