De galerie is open elke zaterdag en zondag, 14-18 uur en op afspraak

De galerie is open elke zaterdag en zondag, 14-18 uur en op afspraak

George Minne

(1866 - 1941)

Moeder en Kind

1939
Houtskooltekening op papier
55 x 51 cm
Kader: 76 x 72 cm
Getekend en gedateerd rechtsonder: George Minne / avril 1939
George Minne, bekend als één van de meest spirituele kunstenaars van de symbolistische beweging in België, is vooral beroemd om zijn sculpturen zoals de Geknielde jongelingen. Maar wie zich verdiept in zijn grafisch oeuvre ontdekt een kwetsbare en tegelijk intense wereld die minstens even aangrijpend is. Zijn houtskooltekeningen vormen een essentieel, maar vaak onderbelicht onderdeel van zijn artistieke productie. Ze tonen een sobere, ingehouden kracht, ingetogen en uitgepuurd, waarmee de kunstenaar de innerlijke beleving van zijn figuren tot uitdrukking brengt.

Deze tekening 'Moeder en Kind' uit april 1939, behoort tot de late periode van de kunstenaar. Op het eerste gezicht lijkt ze eenvoudig: een jonge vrouw houdt een kind stevig tegen zich aan. Maar juist in deze verstilling schuilt de intensiteit. De lijnen zijn zacht en wazig, de vormen haast sculpturaal gemodelleerd uit schaduw en stilte. De moederfiguur is melancholisch, introspectief, en straalt tegelijk bescherming en een diep menselijk verdriet uit. Het kind zoekt geborgenheid, maar houdt ook zelf de moeder vast, in een wederzijdse omhelzing die zowel lichamelijk als spiritueel is.

Minne tekende niet vanuit realisme, maar vanuit een mystiek gevoel. Zijn figuren zijn archetypen, geen portretten van individuen, maar symbolen van de menselijke ziel in haar meest wezenlijke stadia: lijden, liefde, overgave. In zijn tekeningen van de jaren 1930 echoot de stilte van een Europa in crisis, maar ook de persoonlijke introspectie van een kunstenaar aan het einde van zijn leven. Hij was dan al lang een teruggetrokken figuur geworden, wonende in Sint-Martens-Latem, ver verwijderd van het lawaai van de kunstmarkt.

Wat deze houtskooltekeningen van Minne zo bijzonder maakt, is hun intensiteit zonder opsmuk. Er is geen kleur, geen dramatisch gebaar, alleen een spirituele diepgang die langzaam tot de kijker spreekt. Elk werk is een fluistering van tederheid en existentiële ernst.
In een tijd waarin het modernisme experimenteert met abstractie en vormvernieuwing, houdt Minne vast aan de essentie van de menselijke figuur. Zijn moederschapsscènes sluiten aan bij een eeuwenoude beeldtraditie, maar zijn interpretatie is volkomen tijdloos: de moeder niet als Madonna, maar als universeel symbool van liefde, zorg en verbondenheid. In deze ingetogen tekening uit 1939, gemaakt aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, lijkt dat besef schrijnend actueel.

Dit vindt u misschien ook leuk