Maurice Sys
(1880 - 1972)
De passerende boot
Ca. 1915
Olieverf op doek
50 x 60 cm (19 ³/₄ x 23 ⁵/₈ inches)
Signatuur rechtsonder: Maurice Sys
Olieverf op doek
50 x 60 cm (19 ³/₄ x 23 ⁵/₈ inches)
Signatuur rechtsonder: Maurice Sys
Maurice Sijs onderscheidde zich door zijn verfijnde spel met licht en waterreflecties. Tijdens zijn verblijf in Nederland liet hij zich inspireren door het water en het licht. Zijn schilderijen ademen sereniteit en tijdloosheid, met subtiele penseelstreken en harmonieuze pasteltinten.
Het afgebeelde werk toont een rivier met een zeilboot en roeiboten in het ochtendlicht, weerspiegeld in kabbelend water. De impressionistische sfeer verraadt invloeden van Monet en Pissarro, maar Sijs blijft herkenbaar door zijn ingetogen palet en focus op Vlaamse en Hollandse waterlandschappen.
Met deze balans tussen realisme en impressionisme wist hij alledaagse scènes om te vormen tot poëtische beelden die de stille schoonheid van mens en natuur verheffen.
Het afgebeelde werk toont een rivier met een zeilboot en roeiboten in het ochtendlicht, weerspiegeld in kabbelend water. De impressionistische sfeer verraadt invloeden van Monet en Pissarro, maar Sijs blijft herkenbaar door zijn ingetogen palet en focus op Vlaamse en Hollandse waterlandschappen.
Met deze balans tussen realisme en impressionisme wist hij alledaagse scènes om te vormen tot poëtische beelden die de stille schoonheid van mens en natuur verheffen.
Boyens, P., Sint-Martens-Latem. Kunstenaarsdorp in Vlaanderen (Tielt: Lannoo, 1992), pp. 69-73, 86-94, 114, 122, 123, 143, 147, 156, 311, 322, 328, 353-355, 373-374, 383.
Brinkkemper, D., P. Kersloot & K. Sier, Volendam schildersdorp 1880-1940 (Zwolle: Waanders Uitgevers, 2006), pp. 100-103, 129.
De Smet, J., Sint-Martens-Latem en de kunst van 1870-1970 (Tielt: Lannoo, 2000), pp.33, 38, 42, 45, 48, 51, 52, 129-140, 174, 245, 277.
Goyens de Heusch, S., Het impressionisme en het fauvisme in België (Antwerpen: Mercatorfonds, 1988), pp. 221, 246, 248-250.
Pauwels, P.J.H., Als een fonkelenden spiegel (Sint-Martens-Latem: Galerie Oscar De Vos, 2019), pp.104, 140-141.
Sys, G. en J. Murez, Maurice Sys (Sint-Niklaas: Uitgeverij Danthe, 1980).
Van den Abeele, R., Huldetentoonstelling Maurice Sys, tent.cat. (Sint-Martens-Latem: Latemse Kunstkring, 1980).
Van Doorne, V., G. Sys, E. Cornelis e.a., Maurice Sys 1880-1972, tent.cat. (Deinze: Museum van Deinze en de Leiestreek, 1989).
Van Doorne, V., Museum van Deinze en de Leiestreek (Deinze: MuDeL, 2001), pp. 261-263.
Brinkkemper, D., P. Kersloot & K. Sier, Volendam schildersdorp 1880-1940 (Zwolle: Waanders Uitgevers, 2006), pp. 100-103, 129.
De Smet, J., Sint-Martens-Latem en de kunst van 1870-1970 (Tielt: Lannoo, 2000), pp.33, 38, 42, 45, 48, 51, 52, 129-140, 174, 245, 277.
Goyens de Heusch, S., Het impressionisme en het fauvisme in België (Antwerpen: Mercatorfonds, 1988), pp. 221, 246, 248-250.
Pauwels, P.J.H., Als een fonkelenden spiegel (Sint-Martens-Latem: Galerie Oscar De Vos, 2019), pp.104, 140-141.
Sys, G. en J. Murez, Maurice Sys (Sint-Niklaas: Uitgeverij Danthe, 1980).
Van den Abeele, R., Huldetentoonstelling Maurice Sys, tent.cat. (Sint-Martens-Latem: Latemse Kunstkring, 1980).
Van Doorne, V., G. Sys, E. Cornelis e.a., Maurice Sys 1880-1972, tent.cat. (Deinze: Museum van Deinze en de Leiestreek, 1989).
Van Doorne, V., Museum van Deinze en de Leiestreek (Deinze: MuDeL, 2001), pp. 261-263.
Dit vindt u misschien ook leuk
Maurice Sys
(1880 - 1972)
De passerende boot
