Xavier De Cock
(1818 - 1896)
Rust in het bos
1887
Olieverf op doek
158 x 112 cm
Kader: 174 x 128 cm
Getekend en gedateerd rechtsonder: Xavier De Cock / 1887
Olieverf op doek
158 x 112 cm
Kader: 174 x 128 cm
Getekend en gedateerd rechtsonder: Xavier De Cock / 1887
Met Rust in het bos uit 1887 schildert Xavier De Cock een van zijn meest monumentale en tegelijk intieme landschappen. In een uitzonderlijk formaat brengt hij een idyllisch tafereel waarin drie kinderen, zittend aan de rand van een bos, opgaan in de rust van de natuur. Koeien verdwijnen tussen de boomstammen, geiten grazen in het gras, en een zacht gefilterd licht suggereert het vredige ritme van een zomerse namiddag.
Deze lieflijke figuren vormen het emotionele hart van het schilderij. Ze brengen warmte en menselijkheid in het landschap, zonder dat het werk verhalend of sentimenteel wordt. Integendeel: de kinderlijke aanwezigheid wordt opgenomen in de rustige cadans van bomen, dieren en schaduwen.
Het werk is een treffend voorbeeld van het zogenaamde genre intime, waarbij menselijke aanwezigheid opgaat in een harmonisch en herkenbaar landschap. De scène is zonder anekdote, zonder pathos, maar doordrenkt van rust en observatie.
Xavier De Cock, samen met zijn broer César, geldt als een van de grondleggers van de Leieschilders. Al in de jaren 1870, toen de streek tussen Gent en Deinze nog ongerept was, ontdekte hij de pittoreske charme van dorpen als Deurle, Sint-Martens-Latem en Sint-Denijs-Westrem. Daar vond hij een landschap dat hem toeliet de erfenis van de School van Barbizon op eigen wijze voort te zetten: met aandacht voor licht, atmosfeer en het stille leven van mens en dier in de natuur.
In dit boszicht weerklinkt die invloed. De ‘sous-bois’; een geliefd motief binnen de Barbizon-traditie, wordt hier vertaald naar de Vlaamse context. Het licht speelt tussen de slanke bomen en de subtiele verdeling van licht en donker geeft het werk een schilderachtige diepte, zonder dramatische effecten. Geen dramatiek, maar verstilling — met een bijna ontroerende aandacht voor het kleine menselijke moment binnen het grotere geheel van de natuur.
Rust in het bos is niet alleen een uitzonderlijk voorbeeld van De Cocks kunnen als landschapschilder, maar ook een opmerkelijk werk binnen de ontluikende artistieke ontdekking van de Leiestreek en een subtiele ode aan de kindertijd en de harmonie tussen mens en natuur.
Deze lieflijke figuren vormen het emotionele hart van het schilderij. Ze brengen warmte en menselijkheid in het landschap, zonder dat het werk verhalend of sentimenteel wordt. Integendeel: de kinderlijke aanwezigheid wordt opgenomen in de rustige cadans van bomen, dieren en schaduwen.
Het werk is een treffend voorbeeld van het zogenaamde genre intime, waarbij menselijke aanwezigheid opgaat in een harmonisch en herkenbaar landschap. De scène is zonder anekdote, zonder pathos, maar doordrenkt van rust en observatie.
Xavier De Cock, samen met zijn broer César, geldt als een van de grondleggers van de Leieschilders. Al in de jaren 1870, toen de streek tussen Gent en Deinze nog ongerept was, ontdekte hij de pittoreske charme van dorpen als Deurle, Sint-Martens-Latem en Sint-Denijs-Westrem. Daar vond hij een landschap dat hem toeliet de erfenis van de School van Barbizon op eigen wijze voort te zetten: met aandacht voor licht, atmosfeer en het stille leven van mens en dier in de natuur.
In dit boszicht weerklinkt die invloed. De ‘sous-bois’; een geliefd motief binnen de Barbizon-traditie, wordt hier vertaald naar de Vlaamse context. Het licht speelt tussen de slanke bomen en de subtiele verdeling van licht en donker geeft het werk een schilderachtige diepte, zonder dramatische effecten. Geen dramatiek, maar verstilling — met een bijna ontroerende aandacht voor het kleine menselijke moment binnen het grotere geheel van de natuur.
Rust in het bos is niet alleen een uitzonderlijk voorbeeld van De Cocks kunnen als landschapschilder, maar ook een opmerkelijk werk binnen de ontluikende artistieke ontdekking van de Leiestreek en een subtiele ode aan de kindertijd en de harmonie tussen mens en natuur.
Van Hoorde, J., De gebroeders Xavier en César De Cock (Gent: Vanderpoorten, 1897).
Catalogue de la vente des tableaux du peintre renommé Xavier De Cock, veilingcatalogus (Gent: Van Melle, 1906).
D'Haese, J., Serafien De Rijcke tussen Xavier De Cock en Albijn Van den Abeele, tent.cat. (Sint-Martens-Latem: Latemse Kunstkring, 1985).
Moors, L., "Xavier De Cock 1818-1896. Leven en werk. Proeve van catalogus van zijn schilderkundig oeuvre. Album," masterproef (Gent: UGent, 1987).
Moors, L., "Xavier De Cock 1818-1896. Leven en werk. Proeve van catalogus van zijn schilderkundig oeuvre. Album," masterproef (Gent: UGent, 1987).
Catalogue de la vente des tableaux du peintre renommé Xavier De Cock, veilingcatalogus (Gent: Van Melle, 1906).
D'Haese, J., Serafien De Rijcke tussen Xavier De Cock en Albijn Van den Abeele, tent.cat. (Sint-Martens-Latem: Latemse Kunstkring, 1985).
Moors, L., "Xavier De Cock 1818-1896. Leven en werk. Proeve van catalogus van zijn schilderkundig oeuvre. Album," masterproef (Gent: UGent, 1987).
Moors, L., "Xavier De Cock 1818-1896. Leven en werk. Proeve van catalogus van zijn schilderkundig oeuvre. Album," masterproef (Gent: UGent, 1987).
Dit vindt u misschien ook leuk
Xavier De Cock
(1818 - 1896)